koncentracji uwagi

Koncentracja uwagi to jedna z tych umiejętności, które mają ogromny wpływ na życie człowieka. Dzięki zdolności do skupienia się możemy wydajnie funkcjonować w pracy, w szkole, a także wykonywać inne, codzienne czynności. Czym właściwie jest koncentracja?

Koncentracja to zdolność skupienia się i nakierowania swojej uwagi na określoną sytuację, zjawisko, przedmiot, myśl oraz utrzymanie tego stanu przez pewien okres czasu.

Koncentracja składa się z dwóch poziomów – pierwszy z nich to świadome i w pełni celowe nakierowanie swojej uwagi na określony zjawisko. W takim przypadku może dochodzić do tak intensywnego wzrostu koncentracji, że pozostałe elementy otoczenia zostają zupełnie zignorowane. Kolejny etap to tzw. “autopilot”- jesteśmy skupieni, choć bez świadomej kontroli tego zjawiska.

Niestety, coraz więcej osób skarży się na problemy z koncentracją uwagi. Na spadek jej efektywności ma wpływ wiele czynników, w tym m.in. niedostateczna ilość snu, nadmiar obowiązków zawodowych czy szkolnych, ciągły stres i pośpiech. Wymienione czynniki powodują wzrost poziomu kortyzolu nazywanego hormonem stresu lub „hormonem walki i ucieczki”.

Niewielkie ilości wydzielanego kortyzolu są pożądane, ponieważ na krótką chwilę mobilizują organizm do radzenia sobie w trudnych i niekomfortowych sytuacjach. Z kolei długotrwale utrzymujące się wysokie poziomy tego hormonu powodują wyczerpanie się zasobów organizmu, co skutkuje ciągłym zmęczeniem, osłabieniem działania układu odpornościowego, a także problemami z koncentracją uwagi.

Nie tylko podwyższony poziom kortyzolu przyczynia się do osłabienia koncentracji uwagi. Trudność w skupieniu się często współtowarzyszy pewnym schorzeniom – ADHD, ADD, a także chorobom natury psychicznej, w tym depresji, chorobie dwubiegunowej afektywnej czy schizofrenii.

Wdrożenie odpowiedniego leczenia w przypadku tych schorzeń zazwyczaj poprawia zdolność do koncentracji. Innymi sposobami walki z trudnościami w skupieniu się są właściwe nawodnienie organizmu (2-2,5 l płynów dziennie), aktywność fizyczna (umiarkowana i dopasowana do możliwości konkretnego człowieka), wzbogacenie diety w witaminy z grupy B, cynk, magnez, cholinę i kwasy Omega 3.

Przysłowiowym „strzałem w dziesiątkę” może okazać się także kannabidiol (CBD), który jest bezpiecznym środkiem, pozbawionym działania psychoaktywnego, a jego skuteczność działania potwierdza coraz większa liczba badań naukowych.

W jednym z nich udziałem grupy 11 ochotników stwierdzono, że CBD obniżał poziom kortyzolu (hormonu stresu) we krwi badanych, a oni sami odnotowywali wyraźny efekt uspokajający. Właściwości relaksujące i uspokajające kannabidiolu wynikają po części z jego wpływu na regulację układu endokannabinidowego, a z drugiej- na pewne elementy układu GABA-ergicznego, będącego najważniejszym układem hamującym w obrębie ludzkiego mózgu. Układ ten jest zaangażowany w hamowanie wydzielania kortyzolu, co sprzyja redukcji stresu, zapewnieniu odpowiedniej jakości snu, a także wyraźnemu wzrostowi możliwości koncentracji na wykonywanym zadaniu.

Jak więc widzimy kannabidiol (CBD) poprzez różne mechanizmy działania, wykazuje zdecydowany i korzystny wpływ na zdolność koncentracji uwagi, która jest umiejętnością tak pożądaną w codziennym życiu.  


Bibliografia:

Gottesmann C., GABA mechanisms and sleep., Neuroscience, 2002

Lancel M., Steiger A., Sleep and Its Modulation by Drugs That Affect GABAA Receptor Function, Angewandte, 1999

https://www.nature.com/articles/0801278.pdf?origin=ppub

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/030105119090011K

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20829306